LIGHTWEIGHT SPORTS
SERIA ZE STEROWANIEM MECHANICZNYM
Kompaktowy, lekki i ekonomiczny.
Inżynierowie Suzuki słyną z najbardziej kompaktowych czterosuwowych silników zaburtowych w swoich klasach. Silnik DF60 został zaprojektowany od podstaw w oparciu o wiedzę i osiągnięcia technologiczne minionej dekady. Zmienione zostały zarówno koncepcja, jak i wygląd każdej części i komponentu – wszystko to, aby stworzyć jeszcze lżejszą i bardziej zwartą konstrukcję.
Aby wykorzystać każdą kroplę paliwa do maksimum, Inżynierowie Suzuki opracowali i wprowadzili w DF60A układ Lean Burn Control, który umożliwia spalanie uboższych mieszanek paliwowo-powietrznych. Układ zarządza stosunkiem paliwa do powietrza w mieszance, przewidując zapotrzebowanie silnika na podstawie warunków jego eksploatacji. Korzyści wynikające z działania układu są odczuwalne w szerokim zakresie pracy, zapewniając znaczące obniżenie zużycia paliwa zarówno przy niskich jak i wysokich prędkościach.
Aby zabezpieczyć łódź i silnik przed uszkodzeniami, które mogą wyniknąć wskutek nadmiernego wychylenia jednostki, DF60A został wyposażony w układ zapobiegający wychyleniu silnika zaburtowego poza ustalony kąt. Układ ten posiada bezstopniowy czujnik kąta odchylenia, który pełni rolę ogranicznika odchylenia i czujnika trymu, a także umożliwia zamocowanie silnika na większości łodzi.
W przypadku typowych silników zaburtowych, sternik musi trzymać kluczyk, dopóki silnik nie podejmie pracy. Dzięki układowi Easy Start wystarczy obrócić kluczyk i zwolnić, a rozrusznik będzie pracował aż do uruchomienia silnika. Płynniejszy i szybszy rozruch zwiększa wydajność procesu spalania i obniża zużycie paliwa.
Inżynierowie Suzuki szukali sposobu na zwiększenie wydajności DF60A poprzez zmniejszenie strat mechanicznych. Dedykowana pompa oleju o mniejszych oporach zapewnia ruchomym częściom silnika lepsze smarowanie, co w połączeniu z mniejszymi stratami mechanicznym w innych obszarach pracy jednostki znacząco przyczynia się do obniżenia zużycia paliwa.
DF60A, jako pierwszy w swojej klasie (44,1kW/60KM) silnik zaburtowy został wyposażony w łańcuch rozrządu z automatycznym napinaczem. Łańcuch jest zanurzony w kąpieli olejowej i ma automatyczny napinacz hydrauliczny utrzymujący jego właściwe napięcie, zapewniając tym samym bezobsługową eksploatację.
Suzuki ma duże doświadczenie w projektowaniu i produkcji czterosuwowych silników dla motocyklów, samochodów, jachtów i łodzi. Czerpiąc z tego bogactwa, Inżynierowie Suzuki opracowali nowatorski rzędowy trzycylindrowy silnik z głowicą w układzie DOHC z dwoma wałkami rozrządu i czterema zaworami na cylinder. Dzięki wykorzystaniu zaawansowanych technologii, DF60A odznacza się ogromną wydajnością, efektywną pracą i znaczącym obniżeniem zużycia paliwa.
Suzuki od lat wiedzie prym w produkcji najlżejszych i najbardziej zwartych czterosuwowych jednostek zaburtowych, na co dowodem jest silnik DF60A. Inżynierowie Suzuki zaprojektowali na nowo każdą część i każdy podzespół , wykorzystując wiedzę i osiągnięcia technologiczne minionej dekady – wszystko po to, aby stworzyć jeszcze lżejszą i bardziej zwartą konstrukcję.
Inżynierowie Suzuki szukali sposobu na podniesienie wydajności poprzez zmniejszenie strat mechanicznych. Nowa pompa oleju o mniejszych oporach zapewnia ruchomym częściom silnika lepsze smarowanie, co w połączeniu z mniejszymi stratami mechanicznym w innych obszarach pracy jednostki znacząco przyczynia się do obniżenia zużycia paliwa.
Ten wprowadzony po raz pierwszy w silnikach DF70A/80A/90A układ z wyprzedzeniem określa ilość paliwa wymaganą do pracy silnika w danych warunkach, dostarczając uboższą, bardziej oszczędną mieszankę. Korzyści wynikające z działania układu są odczuwalne w szerokim zakresie pracy, zapewniając znaczące obniżenie zużycia paliwa zarówno przy niskich prędkościach, jak i prędkościach rejsowych.
DF60A to pierwszy w swojej klasie silników zaburtowych o mocy 44,1kW (60KM) model wyposażony w łańcuch rozrządu. Łańcuch jest zanurzony w kąpieli olejowej i ma automatyczny napinacz hydrauliczny utrzymujący jego właściwe napięcie, zapewniając tym samym bezobsługową eksploatację.
Rozruch silnika z układem Suzuki Easy Start jest szybszy i łatwiejszy. W przypadku typowych silników zaburtowych, sternik musi trzymać kluczyk, dopóki silnik nie podejmie pracy. Dzięki układowi Easy Start wystarczy obrócić kluczyk i zwolnić, a rozrusznik będzie pracował aż do uruchomienia silnika. Aby przyspieszyć gotowość jednostki do pracy, układ zapewnia płynniejszy i lepszy rozruch.
DF50A i DF40A zostały wyposażone w wydajny alternator o nominalnym natężeniu prądu 19A zaprojektowany w taki sposób, aby dostarczać prąd o natężeniu minimum 11,5 A już przy prędkości obrotowej silnika wynoszącej 1000 obr/min. W normalnych warunkach wytwarza on wystarczającą moc do zapewnienia pracy układów elektroniki morskiej w większości sytuacji.
Aby zabezpieczyć łódź i silnik przed uszkodzeniami, które mogą wyniknąć wskutek nadmiernego wychylenia jednostki, silniki DF60AV/50AV zostały wyposażone w układ zapobiegający wychyleniu silnika zaburtowego poza ustalony kąt. Zadaniem tego układu jest ochrona łodzi przed uszkodzeniami, które mogą powstać podczas zmiany położenia jednostki zaburtowej. Bezstopniowy czujnik kąta odchylenia pełni rolę ogranicznika odchylenia i czujnika trymu, a także umożliwia zamocowanie silnika do prawie każdej łodzi.
Suzuki zapoczątkowało używanie elektronicznego wielopunktowego sekwencyjnego wtrysku paliwa w silnikach czterosuwowych. To zaawansowane i sprawdzone rozwiązanie umożliwia pobieranie z czujników umieszczonych w kluczowych strefach silnika danych, które następnie są przetwarzane i służą do ustalenia optymalnych proporcji mieszanki paliwowo-powietrznej. Gwarantuje to płynniejszy rozruch, maksymalnie wydajną pracę, znaczące obniżenie zużycia paliwa i mniejszą emisję zanieczyszczeń.
MODEL | DF60A |
---|---|
Zalecana wysokość pawęży mm | S : 381 L : 508 X : 635 |
Układ rozruchowy | Elektryczny |
Masa silnika kg*1 | S : 102.0 L : 104.0 X : 107.0 |
Rodzaj silnika | DOHC |
Układ zasilania | Wielopunktowy sekwencyjny układ wtrysk paliwa |
Liczba cylindrów | 3 |
Pojemność skokowa cm3 | 941 |
Średnica x skok tłoka mm | 72.5 x 76 |
Moc maks. kW (KM) | 44.1 (60) |
Prędkość obrotowa przy całkowicie otwartej przepustnicy obr/min | 5,300-6,300 |
Sterowanie | Zdalne |
Rozruchowe wzbogacenie mieszanki | |
Pojemność miski olejowej | 2.7 litra |
Zbiornik paliwa | - |
Układ zapłonowy | Elektroniczny |
Alternator | 12V 19A |
Mocowanie silnika | Zawias |
Sposób trymowania i odchylania | sterowane elektrycznie |
Przełożenie | 2.27:1 |
Schemat zmiany biegów | F-N-R |
Wylot spalin | Przez piastę śruby napędowej |
Standardowa śruba napędowa (skok) | 9”-17” |
Możliwe do zastosowania śruby napędowe (skok)*2 Wszystkie śruby typu trzyłopatkowego |
*1 - Masa netto, uwzględnia przewody akumulatorowe, nie uwzględnia śrub i środków smarnych*2 - Wszystkie śruby są trójpłatowe. Skontaktuj się z lokalnym przedstawicielem producenta, w celu odpowiedniego doboru śruby.
Model | Masa | Technologia Lean Burn | Kolor obudowy | Cena brutto |
DF60ATL *1 | 104kg |
![]() |
Czarny | 36 000 zł |
DF60ATL *1 | 104kg |
![]() |
Biały*2 | 36 800 zł |
Wybierając silnik zaburtowy warto zadbać o niezbędne akcesoria, takie jak manetka, wskaźniki czy odpowiednia śruba napędowa. Podczas zakupu silnika zaburtowego możecie Państwo skorzystać z porad dealerów Suzuki w zakresie dosępności gotowych zestawów akcesoriów przygotowanych dla poszczególnych kategorii silników. W przypadku chęci skompletowania własnego zestawu polecamy kontakt z dealerem Suzuki.